LCHF - low carb high fat

Den 9 januari i år började jag och Marcus att äta LCHF. Från början hade vi tänkt en sockerdetox på tre veckor. Jag läste på lite och läste att kolhydrater triggade sockersuget. Jag pratade med min mamma som för tillfället hade ätit enligt lchf i kanske en, två månader och hon berättade mer. Kort sagt, vi beslutade oss för att testa i tre veckor och sedan börja äta som "vanligt" igen men förhoppningsvis vara mindre sugna på socker.
 
Första veckan innehöll kanske lite sötsug och huvudvärk men väldigt lite ändå. Det gick väldigt bra och de tre veckorna gick med en rasande fart. Efter de här tre veckorna kände vi oss frälsta. Men gud, det är så här man ska äta!  Efter någon månad till rensade vi ut all vitt mjöl, pasta, bulgur, quinoa, kryddmixar etc etc ur skafferiet och skänkte. Vi var övertygade, vi kommer äta så här mer eller mindre hela livet.
 
Varför är då LCHF så bra? För mycket information, besök kostdoktorn.se. Han är grym och har svar på ALLA dina frågor. Men LCHF är ursprungsmaten, det vill säga så människan är skapt för att äta. När spannmålen kom började problemen men problemet eskalerade när fetträdslan slog in någong gång på 70-80-talet. Lightprodukter kom och folk blev bara fetare och fetare. Innehållsförteckningarna blev längre och längre.
 
Varför är då fett bra? Jo, för det första. Har du någonsin sett en exempelvis lätt Creme Fraiche ekologisk? Nej. Har du jämfört innehållsförteckningarna på margarin vs smör? Gör då det.
 
Här är en bild som visar hur margarin vs smör tillverkas. Läs mer här. Som tur är rasar försäjningen för lättmargarin. Den har halverats på fyra år. Rädslan för naturligt fett börjar minska, men fortfarande finns det många fettskrämda och LCHF-rädda människor.
 
För det andra: du blir mätt. Tar du bort kolhydrater och lägger till fett blir du mätt. Det är gott.
 
Ja, man får såklart äta hur man vill. Jag tänker inte pracka på LCHF på någon. Men det som väldigt många verkar tycka är att det är HELT OKEJ att pracka ner på folk som äter LCHF. En del vågar inte ens berätta om det. Marcus äter LCHF och är stolt och öppen med det. På jobbet har han fått kommentarer när han har ätit en ostskiva med ost istället för en smörgås. Flera gånger har han kommit hem och varit nedstämd och irriterad för att han inte får äta sin goda gräddsås ifred utan att få kommentarer. Ibland har han tagit diskussionen, men det kan vara svårt. Själv har jag varit någorlunda förskonad från elaka kommentarer, de flesta är bara nyfikna och intresserade.
 
Men nej, fett skadar alltså inte insidan. (Snarare margarin, socker och vitt mjöl..). Minskad åderförkalkning. Det ger inte mer hjärt- kärlsjukdomar m.m. 
 
LCHF är bra för oss. På vilket sätt?
 
Fördelar (enligt mig):
- inte längre blodsockerdippar. Jag blev ett monster om jag inte fick mat efter typ max tre timmar förut. Jag dippade superfort och blev väldig dålig. Jag har inte haft en enda blodsockerdipp sedan januari. LCHF är till exempel bra för diabetiker, eftersom det just är en blodsockerutjämnande "diet"/livsstil.
- Mätt längre.
- Godare mat. Riktiga såser med grädde och smör till exempel. All mat är lagat från grunden.
- Finare hår och hy.
- Piggare.
- Orkar mer.
- Sover bättre (och snarkar inte mer)
- Har gått ner i vikt även om det inte var huvudsyftet. LCHF funkar på det viset att man stannar där kroppen vill vara. Är du väldigt smal/undernärd och börjar LCHF kommer du antagligen gå upp och stanna på den vikten kroppen trivs i. Är du överviktig går kroppen ner. Du behöver aldrig oroa dig för att gå upp i vikt igen, det gör man inte om man äter LCHF. Givetvis kan det gå ett kilo upp ett kilo ner (för mig rör det sig lite uppåt vid mens till exempel, men det är ju naturligt!)
- inte längre ont i magen efter mat. Sån smärta som jag hade förr får jag bara nu när jag avstår från LCHF. Det har hänt vid ett par tillfällen pga blivit bortbjuden och sådant. I Budapest åt jag och Macke inte enligt LCHF på cirka fem dagar och våra magar var helt i obalans och semestern avslutades med magsjuka. Om det var pga alla kolhydrater eller inte låter jag vara osagt, men nog drev det på det lite.
- blir inte sjuk. Bättre immunförsvar. (därför jag tror att magsjukan hade lite att göra med kolhydrater och socker)
- inte längre sockersugen. Alls i princip.
- Äter ren mat med så lite E-ämnen som möjligt. Är betydligt "renare" på insidan än tidigare.
 
Nackdelar (enligt mig):
- allt tjat från omgivningen. Hallå, vi äter naturlig mat? Hur kan ni vara rädda för riktig mat? Vad är det som är farligt med smör, hemmagjorda köttbullar, gräddsås på riktig grädde och blomkålsmos?
- att det kan bli lite svårt att bli bortbjuden exempelvis. Men oftast går det att lösa.
- att det inte går att slänga in en panpizza i ugnen och ha maten klar på nolltid. Man måste förbereda allt.
 
Det var typ allting jag kommer på just nu. Blev ni sugna på att äta LCHF? Kör, bara kör! Har ni dessutom diabetes, ledvärk, ständig magont, ett extremt sockersug etc? Då borde ni verkligen börja med LCHF. Det är superenkelt, du behöver aldrig vara hungrig, du äter ren och riktig mat, du kommer må bättre på alla plan. En vanlig nybörjarmiss är att LCHF bara är bacon och smör och ägg, men så är inte fallet! Ät grönsaker men glöm inte att tillsätta mer fett. Ungefär allt det du tar bort från tallriken (pasta, ris, potatis etc) ska istället ersättas med fett. Annars blir du inte mätt. Många som har provat LCHF och har "misslyckats" eller inte gillat det, har oftast gjort något nybörjarmisstag. Så gör inte det. Läs på en massa (obs, inte LCHF-bilagor till typ Aftonbladet. Är oftast mycket fel i dem..) på exempelvis kostdoktorn, Anna Hallén och Annica Dahlqvist bland annat. Och kolla in #lchf på Instagram! Finns många bra Instagram-lchfare att följa.
 
Några av mina favoritrecept:
 
LCHF-gröt - Testa detta. SÅ GOTT! Och enkelt. Bra för dig som kommer sakna havregrynsgröten på morgonen.
 
LCHF-Bounty - för festliga tillfällen. Trots att sötsuget försvinner och man oftast inte är sugen på något "gott" (lite ost eller seranoskinka brukar vara toppen vid fredagsmyset!) vill man kanske bjuda på något smaskigt vid exempelvis kalas och sådant. Gör Bounty, hur goda som helst!
 
Rättikagratäng eller falsk potatisgratäng - Det här är HUR GOTT SOM HELST. Prova!
 
Blomkålspizza - Låter ganska lite weird, men jag lovar, det är gudagott. Till och med min kräsna lillebror gillade det!
 
Ersättning för:
 
Pommes - kålrotspommes. Kålrot är inte strikt lchf men fungerar bra för den liberala. Är supergott!
 
Bröd - det finns massor med LCHF-bröd att baka. Ett tips: köp inte de LCHF-bröden som marknadsförs som LCHF. De innehåller oftast vetemjöl.
 
Glass - Går toppen att göra utan socker att lägga in i exempelvis frysen eller glassmaskinen. Finns också glass från Alvesta som är sockerfri, dock med rätt mycket tillsatser. Men vill man lyxa till det och är lite lat så funkar det absolut då och då!
 
Ris - Blomkålsris. Googla!
 
Pasta - grönsakspasta, exempelvis zucchini. Det finns också ett pastarecept som är LCHF på nätet, har provat det en gång och tyckte inte om det så vidare värst. Funkar dock toppen att använda som Lasagneplattor.
 
Chips - Ostchips. Lägg in ostskivor i ugnen. Vi äter det oftast till tacos.
 
Potatismos - Broccolimos, blomkålsmos eller kålrotsmos. Kålrot är inte strikt lchf men funkar ibland.
 
Istället för sötad yoghurt - turkis yoghurt, rysk yoghurt eller grekisk yoghurt.
 
Vaniljsocker - vaniljpulver (ekologiskt). Finns i din mataffär!
 
Vitt mjöl - fiberhusk, mandelmjöl, kokosmjöl och pofiber fungerar för ersättning beroende på vad du ska göra.
 
Kryddmixar - innehåller oftast socker. Gör istället egna (exempelvis tacokrydda!)
 
Godis - det finns LCHF-godis att baka, men annars fungerar en bit mörk choklad.
 
 
Och hörrni, glöm inte att utesluta mjölken!  Dricker du mjölk så får du i dig rätt mycket kolhydrater och mjölksocker via det. Om du brukar ha mjölk i kaffet ha istället grädde eller lite kokosfett (obs, inte det som finns vid smören och margarinen i mataffären som är en silvrigt paket. Utan riktigt ekologiskt kokosfett. Just nu har vi till exempel detta).
 
Undvik öl, drick rött vin eller vodka istället.
 
 
En lchf-hamburgare med pofiber-bröd. Vi brukar dock oftast bara ha salladsblad istället för bröd. Funkar prima!
 


Kommentarer
Linnea

Har hittat en hel del om just margarin och det. Tänkte om det vore intressant att ta del av, även om jag vet att lchf är er grej. Hoppas du inte tar det som ett påhopp eller så, jag tycker själv det var mycket intressant även som köttärare.

"Hälsokosthumbugs och mejeriindustrin har ju sina egna skäl att få folk att gå och tro att margarin, som funnits i sisådär 250 år, är ett gift.

Den enda anledningen att inte äta margarin var att det innehöll transfett, men sedan slutet av 90-talet är det ett minne blott, men florerar fortfarande på hemsidor som skiter i om det de skriver är sant eller inte.

Ja, margarin är definitivt onyttigt, utan tvekan. Det är visserligen inte lika onyttigt som smör, som är ännu värre, men det är ändå onyttigt.
Men när någon börjar antyda att det skulle vara sämre än smör, då är de ute och cyklar. Smör har samma nivåer av mättade fetter (smör ~50%, Carlshamns margarin ~40%). Både palmolja och smör har negativa effekter på kolesterolvärden, även om smör verkar vara värre.

Mättade djurfett orsakar en kort inflammation i kroppen efter man ätit det. Vilket inte nödvändigtvis är är farligt om det sker någon enstaka gång, men det verkar orsaka en konstant, låg inflammationsnivå i kroppen på folk som alltid äter animalier.
Här är tre grejer om det:
http://nutritionfacts.org/video/the-leaky-gut-theory-of-why-animal-products-cause-inflammation/

http://nutritionfacts.org/video/the-exogenous-endotoxin-theory/

http://nutritionfacts.org/video/dead-meat-bacteria-endotoxemia/ "


Svar: Transfetter är jag inte rädd för, så länge det är naturliga transfetter :) Industriellt framställda transfetter är jag ytterst tveksam till. Och angående att smör är mer onyttigt än margarin, ja det beror lite på hur man tänker. Inom lchf så är mättade fetter inget dåligt. Alls.
"Vissa kallar fortfarande mättat fett för det ”farliga animaliska fettet”. Animaliskt fett betyder alltså djurfett. Det finns nämligen mycket naturligt mättat fett i exempelvis fett kött och ägg. Att tro att det skulle kunna vara farligt är en märklig teori från början. Människan är ju själv ett djur. Våra kroppar består till stor del av samma naturliga mättade fetter. Hjärnan byggs till stor del upp av mättat fett. Varenda cell i vår kropp omges av ett membran med mättat fett i. Kroppen bildar själv lätt mättat fett om det behövs. Hur kan något våra kroppar till stor del består av vara ett farligt gift när vi äter det?" Citat kostdoktorn.se

Och sedan angående mättat fett vs kolestrolvärden så finns det bra kolestrol och dåligt kolestrol. Jag orkar inte dra hela historien men här finns det att läsa http://www.kostdoktorn.se/kolesterol

Men är man "rädd" för mättat fett så är givetvis smör onyttigare än margarin. Är man inte det, som jag inte är, så är smör nyttigare. Margarin är ett läskigt kemiskt framställt livsmedel som jag aldrig skulle stoppa i mig med mening. I slutet av processen av margarins tillverkning (när de flesta stegen är gjorda) är produkten kemiskt grundfett. Detta fett kan köpas upp av olika företag och bli antingen målarfärg, hudkräm eller margarin. Läs mer här http://www.matfusket.com/kost/margarintillverkning/ Det tycker jag är sjukt otäckt! Jag väljer därför smöret, utan tvekan.

Sen läser alla olika vetenskaper/rapporter etc och det gäller att kritiskt granska dessa. Inom livsmedelsbranschen är forskare fortfarande oense om fettet och huruvida det är nyttigt eller inte. Men det börjar mer och mer gå mot att det är nyttigt. Genom allt jag har läst om lchf (som jag inte alls hade tagit del av på samma sätt innan jag började/när jag började) så är jag övertygad om att fett INTE är farligt. Och jag mår så himla bra av att inte äta socker eller socker i form av pasta etc att jag nog aldrig kommer göra det igen. Givetvis avstår jag från lchf då och då (oftast för att vara "snäll" när man blir bortbjuden..) men jag tror på det här sättet att äta. Det är bra för mig. Sedan får vi se hur forskningen utvecklas i framtiden. :) Men jag tror att den kommer luta åt lchf/paleo-hållet. Här är en spännande årskrönika från kostdoktorn.se http://www.kostdoktorn.se/kostdoktorns-arskronika-2012 och här är en intressant artikel om inflammationer i kroppen http://www.kostdoktorn.se/omega-3
Felicia - Frankofil

2013-08-21 @ 11:25:49
URL: http://www.spelinnea.wordpress.com
Angus

Men grattis Felicia!! Att det ska komma ett männskobarn! För säga grattis i förskott till Frank oxå! vet du, helt sjukt men vi ska oxå ha männskobarn i sommar! Vi verkar tänka EXAKT samma du och jag! ;)
Stort grattis till oss! kram

2014-02-13 @ 15:46:58
URL: http://angusfoto.blogg.se
Angus

Vi är beräknade till början av juli! 11 juli om jag inte minns fel! :) Så de blir bara en månad drygt mellan våra små männskorbarn! ;)
vore roligt om du kom igåg och blogga mer så jag kunde följa dig! :) Har du instagram? ;)

2014-02-15 @ 17:58:36
URL: http://anusfoto.blogg.se
Angus

Nej då din långa kommentar försvann inte! Jag ser den, om det inte va två långa! :) Har skickat en förfrågan till dig på insta nu!

2014-02-16 @ 13:34:34
URL: http://anusfoto.blogg.se
Angus

haha stackare! Har du mått mycket dåligt under graviditeten? jag har verkligen mått superbra. Det va två veckor av avgrunds-vråls-hunger som jag kände att jag höll på att stryka med men annars har jag mått jättebra, inget illamående.

2014-02-17 @ 13:57:13
URL: http://www.angusfoto.blogg.se
Angus

1400 kr kostar det för den lägsta formen av deltid, 8 dagar i månaden. Så om man ska ha heltid kostar det ca 2600 kr. Så lite billigare va det ju! men inte fullt så mycket :)

2014-02-20 @ 08:03:21
URL: http://angusfoto.blogg.se
Angus

Ush det låter som du haft det riktigt tufft! Tji fick jag för mitt inlägg igår dock. idag har har jag haft jätteont i magen och knapptnkunnat gå! jag kände tom att jag va tvungen att ringa BM som rådde mig att gå hem, men det är jag ju för plikttrogen för så jag stanna troget kvar på jobbet. Vet inte om det är fogarna eller sammandragningar eller va det är. Ska oavsett hem och lägga mig plant nu resten av kvällen, klappa lite på Ellen på sin höjd! :)
Hoppas du gjort din jobbiga del nu då och att det bara blir lättare!

spännande att ni har ultraljudet framför er!! Skulle vija se det lilla miraklet vare jag!
kram!

2014-02-25 @ 15:12:49
URL: http://angusfoto.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0