Hundträning del 1

Saker vi tränar på / ska träna på inom den närmsta tiden, en del med klicker och en del utan (ibland kan klicker vara i vägen tycker jag). 
 
  • Sitt -  utan "handtecknet". Ordet ska sitta och utförandet ska ske snabbt. Sitter rätt bra!
  • Ligg - utan "handtecknet". Ordet ska sitta och utförandet ska ske snabbt. Fungerar toppen om jag pekar på marken, då lägger han sig blixtsnabbt. Men jag jag bara säger ligg tittar han på mig som om att jag vore dum i huvudet. Behöver tränas mer på!
  • Här - jag pekar på någonting, kan vara en bänk, en plats på golvet eller mitt lår, då ska Frank hoppa upp dit/gå dit. Fungerar jättebra, men ska nöta lite till!
  • Sök - när vi säger ordet sööök ska Frank leta efter vad det nu är han ska leta efter. Vi har innan bara använt oss av sök med godis, har fungerat jättebra och Frank tycker det är så roligt. Nu har vi börjat söka efter hans favoritleksak "Grisen". Sedan tänkte jag att söka efter personer, till exempel "husse" kunde vara roligt.
  • Give me five - när vi säger give me five och håller på handen ska Frank toucha den med handen - Detta kan vara det kommandot som sitter starkast på Frank. Nästan oavsett miljö, störningar, omgivningen, huruvida man har godis eller inte, detta kommandot fungerar nästan jämt. Men för att det inte ska glömmas bort ska vi fortsätta repetera det.
  • Hundmöten - Frank ska kunna gå förbi hundar utan att dra i kopplet, vilja gå dit och leka. Detta har vi tränat på ett tag och vi ser stora förbättringar. Går vi förbi en hund som skäller/gör utfall/slänger sig i kopplet med mera, struntar Frank fullständigt i hunden. Går vi förbi en valp som piper piper Frank tillbaka och vill verkligen dit. Behövs mer träning. Målsättningen är att vi ska kunna gå förbi en hund i slappt koppel utan att Frank ens tittar åt hundens håll.
  • Target - Frank ska nudda någonting med nosen eller tassen för att få en godisbit. - Detta började vi träna på ganska nyligen, men det går helt klart framåt! Så fort man tar fram godis nu targetar Frank vad som finns i närheten. hehe. Vi började med grytunderlägg/lock, sedan post-it och även handen. Måste repeteras och övas på men går riktigt bra.
  • Kontaktövning - inomhus vid mat, och fråga andra grejer som gå upp i soffan eller få leksaken. Även utomhus. Inomhus fungerar kontaktövningar jättebra, han frågar om vad som helst. Vi har börjat öka kraven till att han inte bara ska titta snabbt i ögonen utan även hålla kvar blicken. Utomhus är det lite svårare, just på grund av att det händer roligare saker men även på grund av att Frank börjar bli hane. Lukter intresserar mer och han markerar även utomhus nu.
Kontakövning vid tio-elva veckors ålder.
Trackback
RSS 2.0