Sova borta

Jag, Marcus och Frank bor bara i en etta (dock välplanerad). Frank sover för det mesta i vår säng eller i soffan. När husse går upp vid sex-tiden vaknar inte ens Frank förrän husse säger Hej då! en timme senare. Då pips det lite vid dörren och sedan är det hopp upp i sängen hos matte igen. Praktiskt och mysigt!

Julen ska firas hemma i Småland och många nätter sover vi hemma hos min mamma och pappa. Vi har gästrummet på övervåningen till vårt förfogande. När Frank var liten plutt sov han alltid med oss i rummet när vi hälsade på. Men de senaste gångerna har han bara börjat pipa vid dörren och vill istället sova i soffan eller i någon av fåtöljerna på nedervåningen framför braskaminen.

Det gör väl inget, eller? Nä, men matte har kontrollbehov! Och nu hör jag inte om han vaknar, är kissnödig eller hyssar sig med något (typ tar vedträn, eller skor eller naggar på någon god kant..) Att jag nu dessutom åkte hem två dagar innan familjen har semester gör att pappa kommer gå upp klockan 5 imorgon.. Och sedan går resterande familjemedlemmar upp, vilket gör att Frank förmodligen kommer röja redan tidigt på morgonen. Vi får se hur det går helt enkelt!

Släppte ut honom från rummet för en stund sedan, hörde en massa tassande, fick gå ner och natta lillgossen. Nu är det tyst, håll tummarna.

Hur sköter ni sovrutinerna med vovven/valpen borta?



Kommentarer
Hannah

Elsa föredrar att ligga i samma säng som mig när vi sover borta. Ibland händer det att det blir för varmt så då väljer hon soffan istället. Eller som i gästsängen hos mina föräldrar, där är täcket lite läskigt enligt Elsa, så då sover hon hos min pappa.
Hon har två egna bäddar hemma, men de duger inte till mer än ligga och tugga ben i eller låta katten sova i :)

Svar: Tack för svar!
Det är alltid lite knöligt det där med att sova borta. Han vaknade redan vid fem i går morse och röjde runt. ;) Inatt funkade det dock bättre! Vi skärmade av nedervåningen på mamma och pappas hus med ett kompostgaller. Frank fick därför bara tillgång till hallen + trappan och gästrummet (där jag sover). han valde dock att sova i fåtöljen i hallen, och sov som en stock hela natten ändå tills klockan åtta-nio någongång. :) Skönt! Hemma brukar han annars sova till typ halv tio-tio och är världens slappaste ;) Men både mina mindre syskon bor hemma fortfarande så det är lite mer spring hos mamma och pappa plus att det är större ytor vilket säkert gör att Frank blir lite osäker och vaktig på nätterna, därav tassandet omkring. Kanske. Men det funkade i alla fall bättre med att skärma av :)

Frank brukar inte heller sova i sin säng hemma ;) åtminstone inte på nätterna, men på dagarna funkar det utmärkt som viloplats. Konstigt det där!
Felicia - Frankofil

2012-12-20 @ 15:20:36
URL: http://tjiivans.blogg.se
Angus

Herre va go han är! :)
Sue Ellen sover alltid i sängen när vi är borta, hon gör inte det hemma så det blir lite lyxigt :) Sen orkar vi inte släpa med henne säng.

Ang strumpor/skor så har jag inga bra skor att rekommendera! De vi har rekommenderar jag inte.. de sitter på ganska bra men inte tillräckligt bra och dessutom har de börjat gå sönder och vi har inte använt de mycket! Jag kan däremot rekommendera srumpor som man kan ha inne på ömtåliga golv! Det är inte så lyckad med frallafnatt och nylagd parket! jag har dessa i storlek large och de sitter på jättebra! dessutom är det halkskydd! :)
http://www.petster.eu/se/art/hundstrumpor-caramel.php

Svar: Tack för tips! Det där med strumpor inne kanske vi skulle testa. Pappa är inte överlycklig när Frank får frallafnatt på det relativt nylagda trägolvet här hemma... ;)
Felicia - Frankofil

2012-12-20 @ 18:36:50
URL: http://angusfoto.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0