Klickerträning

Frank in action med kantarellspårning.
 

Under en period har det varit mycket fokus på vardagslydnad, miljöträning, hundmöten och dylikt att klickerträningen har fått stå tillbaka. Vi använde klicker när vi lärde Frank exempelvis sitt, ligg och andra tricks men nu har vi alltså avancerat. Det är så roligt tycker både jag och Frank! Jag är fortfarande nybörjare på det här med klicker och skulle gärna ta emot tips på övningar man kan göra. Just nu skvallertränar jag Frank med hjälp av en klicker, vilket är kul. Just nu på stadie 1: lägga fram en godis, Frank ska titta på den och sedan titta på mig och "fråga". Då klickar jag + han får en annan godis.
 
För er som inte vet fungerar skvallerträning på det sättet att Frank ska se någonting, exempelvis en annan hund, och sedan titta på mig och fråga om han får hälsa på hunden. Då kan jag välja att säga ja eller nej.
 
Vi tränar också kommandot "Backa", och targeträning, men mer om det i ett annat inlägg.
 
 


Kommentarer
Marie - Labradorägare & Fototoka

KLicker träning är väldigt effektivt, har vi kör med Bellis med =D

Svar: Har du några tips på bra övningar? :)
Frank Olov Gustafsson Lundberg

2012-10-08 @ 16:31:54
URL: http://myflowergirl.blogg.se
Angus

vad roligt! Va duktiga ni är! Vi var väldigt flitiga med all form av träning när Sue Ellen va mindre, nu måste jag erkänna att jag blivit kass!! :( Hon "skvallrar" på godis, frågar om lov :) även på maten. Men kommer det en annan hund skvallrar hon inte... fast hon är inte så intresserad av andra hundar

Svar: Ja vi var också väldigt flitiga i början, sedan har det bara blivit mindre och mindre i takt med att jag började skolan igen. Men det är ju så roligt att träna så nu tog vi upp det igen! Nej Frank skvallrar inte heller när det kommer andra hundar, än, men han är fortfarande väldigt intresserad av andra hundar. Börjar pipa och vill leka. Men vi tog tag i det på riktigt för cirka två veckor sedan och nu går han förbi i princip alla hundar utan problem. Hundar som han av någon anledning inte kan släppa brukar vara andra frallor och valpar. :)
Frank Olov Gustafsson Lundberg

2012-10-08 @ 17:30:25
URL: http://angusfoto.blogg.se
Marie

Något som var supereefektiv på Bellman var att ha en skinktub istället för godis. Att jag klicka,sedan fick han ett sklick från tuben, då gjorde han vad som helst för att få ett slick, den metoden fungerade bra för oss. Det fick jag som tips på en hudkurs jag gick,


Svar: Ja vi köpte faktiskt mjukost med skinksmak i helgen, funkar finfint på frallan också! :) Men Frank är inte sådär supermotiverad i godis/mat heller så han tröttnar ganska fort, så vi försöker variera oss lite. En godissort kan gå jättebra ett träningspass och sedan bli totalt ratad nästa gång. Han gillar variation helt enkelt, men det skulle vara så enkelt om han älskade typ vanligt hundgodis så man slipper gegga med allt möjligt annat. :)
Frank Olov Gustafsson Lundberg

2012-10-08 @ 19:52:38
URL: http://myflowergirl.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0